Subject: FW: Nõuded ilu- ja isikuteenuste osutamisele
From: "SM kantselei info" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Thu, 13 Mar 2025 13:05:00 +0200

From: Karl Stern - MKM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Friday, February 28, 2025 11:24 AM
To: Gerlin Lõhmus - SOM <[email-masked] <mailto:[email-masked]>
>
Cc: Haidi Kanamäe <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Nõuded ilu- ja isikuteenuste osutamisele

Tere Gerlin

Vabandan, et saadan väikese hilinemisega Eesti Standardimis- ja
Akrediteerimiskeskuse standarditele viitamist puudutavad kommentaarid
EIS-s kooskõlastamisel olnud toimiku SOM/25-0156 “Nõuded ilu- ja
isikuteenuste osutamisele” kohta.

Kommentaarid puudutavad eelnõu § 11, § 15-16, lisa 2 ja seletuskirja.

§ 11. Nõuded tätoveerimis- ja püsimeigiteenuse osutamisele

Lõige 5

*	Juhime tähelepanu, et lõikes 5 toodud nõuded on piiravamad kui
standardi EVS-EN 17169 jaotises 7.7, kuna standardis öeldakse, et  Masin
peab olema iga kliendi jaoks kaitstud üks kord kasutatava kattega,
täpsustamata kattematerjali, kuid eelnõus on kattematerjal piiratud üksnes
kile kasutamisega.

Selle tulemusena tekib olukord, kus õigusakti ja standardi ja vahel tekib
vastuolu ning Eesti peaks taotlema standardisse Eesti õigusaktist tuleneva
erisuse sisseviimist ehk A-kõrvalekallet.

Lisaks viidatakse samas standardi jaotises konkreetsele kliendile, eelnõus
aga kasutuskorrale, mida ei saa omavahel võrdsustada ning võivad olla
erineva tähenduse.

Palume võimalusel õigusakti nõuded standardiga kooskõlla viia, et vältida
vastuolu ja A-kõrvalekalde taotlemise vajadust.

Lisa 2 kohaselt on solaariumiseadme tehnilises passis nõutud ka
vastavusstandardi numbrit ja nimetust. Kuna standardi järgimine ei ole
kohustuslik (nagu ka seletuskirjas mainitud), tuleks see nõue sõnastada
soovituslikuna, nt standardi järgimisel standardi tähis ja pealkiri või
standardi tähis ja pealkiri, kui vastavushindamisel on järgitud
standardit.

Seletuskirja § 4 lõigete 3 ja 4 selgituses toodud standardiviited (lk 7 ja
8) – soovitame siin kasutada dateerimata standardiviiteid (standard EVS
906, Eesti rahvuslik lisa standardile EVS-EN 167983, standard EVS-EN
16798-3, standard EVS-EN 12464-1), tagamaks, et juhindutakse standardi
viimasest kehtivast versioonist ja muudatustest (kui on).

Seletuskirja § 11 lõike 1 selgitav lause on eksitav, kuna viidatud mõiste
puhul ei ole standardis toodud mõistet aluseks võetud – eelnõus püsiv,
standardis püsiv või kauakestev.

Seletuskirja  § 15 selgituse 2. lõigus toodud standardiviide standardiga
EVS-EN 16489 (osad 1–3:2014) oleks korrektne sõnastada standardisarjaga
EVS-EN 16489 :2014.

Seletuskirja  § 15 lõike 1 puhul on standardile EVS-EN
60335-2-27:2014+A1+A2:2020 viitamine eksitav, kuna tegemist on
seadme/toote standardiga, mitte teenuse standardiga. Teenuse
defineerimisel on pigem aluseks olnud §-s 16 defineeritud solaariumiseadme
mõiste.

Seletuskirja § 15  lõiget 3 puudutava selgituses on viidatud, et nõue
tuleneb standardist EVS-EN 60335-2-27, mille kohaselt peab
solaariumiteenuse osutamise kohas olema saadaval teave nii UV-päevitamise
mõjude kohta nahale kui ka ohutusjuhised tarbijale.

Kuna nõue tuleneb otseselt standardist EVS-EN 16489-3, mille kohaselt
tuleb anda ohutusjuhised standardi  EVS-EN 60335-2-27 järgi, siis
soovitame lauset sellest lähtuvalt korrigeerida.

Seletuskirjas viidatakse mitmel juhul üldisemalt standarditele (nt § 11
puhul terviseohutuse ja hügieeni standardid, § 12 puhul
hügieenistandardid, § 16 puhul ohutusstandardid). Kuigi võib aru saada, et
mõeldud on ilmselt standardeid kui üldisi norme/kokkulepitud põhimõtteid,
kuid kuna seletuskirjas on viidatud ka konkreetsetele standarditele, siis
soovitame parema selguse huvides võimalusel kasutada mõnda teist üldist ja
konteksti sobivat sõnastust (nt tagab ohutuse piisava taseme jne).

Kas § 15 lõigete 4-7 ja § 16 lõigete 3-7 puhul on samuti lähtutud
standardist või pigem mitte?

Tervitades

Karl

	Karl Stern
kaupade vaba liikumise ekspert
Ettevõtluskeskkonna ja tööstuse osakond
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium
+372 625 6405  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <https://www.mkm.ee> www.mkm.ee | Suur-Ameerika 1, Tallinn